Pytanie o pedagogikę i edukację w antropocenie - Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny

Myśl pedagogiczna

Jarzębina
emblem_mysl-pedagogiczna

04.10.2023

Pytanie o pedagogikę i edukację w antropocenie

Czym jest antropocen i dlaczego stanowi on przedmiot zainteresowań pedagogiki? Co ta koncepcja oznacza dla praktyki edukacyjnej?


Czym jest antropocen i dlaczego stanowi on przedmiot zainteresowań pedagogiki?
Co ta koncepcja oznacza dla praktyki edukacyjnej? Czy żyjemy już w epoce postantropocentrycznej?
Co uzasadnia projekt pedagogiki nieantropocentrycznej?

To tylko niektóre pytania, które postawimy w inaugurującym działalność Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego spotkaniu w Akademickim Zaciszu – przestrzeni spotkań, która stawianiu pytań służy, zgodnie z zasadą, że pytania są ważniejsze, niż odpowiedzi.

Rozważając tę kwestię warto sięgnąć do bogatej literatury z tego zakresu. Przede wszystkim
do książki Ewy Bińczyk „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu” (WN PWN, Warszawa 2018).

Warto również zapoznać się z wybranymi opracowaniami dotyczącymi antropocenu i jego związków z pedagogiką. Oto kilka z nich: